מה זה Maker?
זו הפעם הראשונה שדנים עם התלמידים בתפיסה האידיאולוגית של תנועת המייקרס. מאחר ותנועת המייקרס איננה ארגון הומוגני ואחיד, יש תפיסות וגרסאות שונות. נתייחס כאן בקצרה למאפייני הרוחב המשותפים ולא לנישות ספציפיות.
א. שוק של אדם אחד (Market of one person)
מייקרים רבים יוצרים תוצרים לשימושם האישי ולא בחשיבה על השוק. לעיתים זה משום שאין מוצר כזה, לעיתים משום שהמוצר הקיים בשוק יקר או שיש לו מאפיינים המיותרים או שאינם מתאימים לצורך של המייקר (redundency of features). יותר מכל, המייקר בונה לעצמו מעצם ההנאה שביצירה.
ב. קהילה
לרוב המייקר פעיל בקהילה מקומית או וירטואלית, המאפשרת שיתוף בידע, ניסיון, אמצעים, כלים וחומרים. מקובל ליצור תכנית פרויקט שמישהו אחר בקהילה הכין, ואם יש תובנות או תוספות משמעותיות – לשתף בהן את הקהילה. הערכת עמיתים נעשית בקהילה וירטואלית או בירידי מייקרס מקומיים. ההערכה ניתנת כביקורת בונה לשיפור התוצר וכהמלצה לקהילה (rating).
ג. עירוב טכנולוגיות
המייקר מערב טכנולוגיות שונות ביצירת תוצרים. אחד היתרונות של המייקר על קווי הייצור התעשייתיים הוא החופש לערב חומרים וטכנולוגיות שונות, שהן יקרות מדי לייצור תעשייתי אך משתלמות ונוחות למייקר. כך למשל תוצר יכול לערב תפירה, נגרות, תכנות והדפסה בתלת-ממד באותו התוצר.
ד. מותר (ואף רצוי) להעתיק
המייקר אינו בהכרח יוצר של תוצר מקורי וחדשני. מייקרים רבים משתמשים בעיצוב חופשי קיים עם או בלי תוספות שלהם. מעצם ההעתקה ניתן ללמוד הרבה.
ה. קוד פתוח
פרויקט מייקרי מתועד וכולל הוראות הכנה חופשיות (Free) ופתוחות (Open). חופשיות כלומר שהן ללא עלות (לרוב, יש אתרים ומגזינים שכן עולים כסף למנוי). פתוחות כלומר שניתן לעשות בהן שימוש, לרבות שינוי, הוספה והפצה של התוכן המוסף. יש לציין שיש מאגרים שכן דורשים שיתוף הוגן זהה או עם ציון המקור (Creative Commons).
